Jak rozliczać się z TikToka? Przewodnik dla twórców treści

Jak rozliczać się z TikToka? Przewodnik dla twórców internetowych

TikTok to dziś jedna z najważniejszych platform dla twórców internetowych. Jeśli zarabiasz na współpracach sponsorskich, prezentujesz produkty w transmisjach na żywo, otrzymujesz napiwki od widzów, korzystasz z funduszu twórców lub sprzedajesz swoje produkty cyfrowe – ten artykuł jest dla Ciebie.

Bez względu na formę zarobku, musisz pamiętać, że dochody z TikToka należy rozliczać z urzędem skarbowym. W przeciwnym razie możesz narazić się na kary i niepotrzebny stres. Zobacz, jak się rozliczać i która forma będzie dla Ciebie najlepsza.


1. Czy trzeba rozliczać dochód z TikToka?

Tak, każde wynagrodzenie uzyskane na TikToku podlega opodatkowaniu. Dotyczy to zarówno współpracy z firmą z Polski, jak i przelewów z zagranicznych agencji czy napiwków otrzymywanych na live’ach.

Forma rozliczenia zależy od tego, czy działasz okazjonalnie, czy regularnie, i od tego, czy prowadzisz działalność gospodarczą.


2. Sposoby rozliczania się z TikToka — co wybrać?

a) Umowa o dzieło

To popularna forma rozliczenia wśród twórców, którzy wykonują konkretne zlecenia, np. nagranie filmu sponsorowanego, montaż wideo, wykonanie grafiki.

  • Dochody z umowy o dzieło opodatkowane są według skali podatkowej (12% lub 32% po przekroczeniu progu).
  • Możesz skorzystać z 50% kosztów uzyskania przychodu — szczególnie jeśli przenosisz prawa autorskie do materiału (np. filmu).
  • Zaletą jest brak obowiązku opłacania składek ZUS.

📌 Więcej o tym, kiedy i jak stosować tę formę, przeczytasz w naszym artykule: Umowa o dzieło


b) Umowa zlecenie

Sprawdza się, jeśli Twoja praca ma bardziej powtarzalny charakter, np. zarządzasz kanałem klienta, regularnie moderujesz transmisje lub publikujesz treści zgodnie z harmonogramem marki.

  • Dochód opodatkowany również według skali podatkowej.
  • W przypadku zlecenia zazwyczaj trzeba zapłacić składki ZUS, zwłaszcza jeśli nie masz innych tytułów do ubezpieczenia.

📌 Więcej o warunkach i opodatkowaniu przeczytasz tutaj: Umowa zlecenie


c) Działalność gospodarcza

Jeśli zarabiasz na TikToku regularnie i na większą skalę, założenie firmy może się opłacać.

Do wyboru masz trzy główne formy opodatkowania:

  • Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – 8,5% lub 12%, jeśli Twoja działalność nie wymaga dużych kosztów (np. afiliacja, kampanie reklamowe).
  • Skala podatkowa (12% i 32%) – dobra, jeśli korzystasz z ulg lub masz niskie dochody.
  • Podatek liniowy (19%) – idealny dla osób z wysokimi przychodami bez prawa do ulg.

Dodatkowym atutem firmy jest możliwość odliczania kosztów prowadzenia działalności — sprzęt, oprogramowanie, studio, reklamy itp.


d) Działalność nierejestrowana

Dla początkujących TikTokerów istnieje również opcja rozliczania jako osoba fizyczna bez rejestracji firmy.

  • Warunek: miesięczne przychody nie mogą przekroczyć 75% minimalnego wynagrodzenia brutto.
  • W takim przypadku rozliczasz przychody w PIT-36, a koszty uzyskania przychodu mogą być ograniczone.

To rozwiązanie dobre dla osób, które dopiero testują swoją obecność w internecie i nie osiągają jeszcze regularnych zysków.


e) Przychody z zagranicy — jak to rozliczyć?

Jeśli współpracujesz z markami spoza Polski lub otrzymujesz przelewy np. z TikTok Creator Fund lub agencji w USA, możesz być zobowiązany do zastosowania przepisów dotyczących tzw. podatku u źródła.

Ważne: Polska ma podpisane umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z wieloma krajami — dzięki temu nie zapłacisz podatku dwa razy. W praktyce jednak warto to skonsultować z doradcą podatkowym.


3. Jak uniknąć problemów z rozliczeniem?

  • Gromadź faktury, maile z ustaleniami i potwierdzenia przelewów — mogą być dowodem na okoliczność dochodu.
  • Nie zapominaj o obowiązku składania deklaracji PIT.
  • Zorientuj się, czy możesz zastosować koszty uzyskania przychodu.
  • Upewnij się, że współpracujesz legalnie — szczególnie przy rozliczeniach z firmami z zagranicy.
  • Zastanów się nad pomocą księgowego lub skorzystaniem z usług specjalistów, którzy rozliczają twórców internetowych.

4. Nie wiesz, którą formę wybrać? My Ci pomożemy!

Każdy przypadek może być inny — dlatego warto skonsultować się ze specjalistą, który zna specyfikę zarabiania w social mediach. Dzięki temu nie tylko unikniesz błędów, ale też zoptymalizujesz swoje podatki.

Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dobrać najlepszą formę rozliczeń do Twojej sytuacji!

1 thought on “Jak rozliczać się z TikToka? Przewodnik dla twórców treści”

  1. Pingback: Jak zarabiać na TikToku: 5 sprawdzonych sposobów, które działają w 2025 roku - Porady Finansowe dla twórców

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *